The South - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Milou Rijksen - WaarBenJij.nu The South - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Milou Rijksen - WaarBenJij.nu

The South

Blijf op de hoogte en volg Milou

27 Maart 2013 | Thailand, Phuket

Sawasdee Kaa!!

Hier ben ik weer, terug van een weekje vakantie en dus weer vol met nieuwe verhalen! Zal proberen de afgelopen 2 weken zo kort mogelijk samen te vatten zodat het voor jullie ook een beetje te lezen valt ;-)

Woensdag 13/03, Ayutthaya
Woensdag de 13e ben ik samen met Conny, Laura en Kam naar Ayutthaya geweest, de voormalige hoofdstad van Thailand (Siam). Kam is een Thais meisje die ook bij ons in de klas zit. Aangezien ze al een aantal keer in deze stad was geweest, had ze aangeboden om onze gids te zijn, en dit slaan wij natuurlijk niet af.
’S ochtends hadden we eerst nog een kookles, die iets anders verliep als verwacht. Midden in de uitleg over hoe we See Mee Moo Yang (BBQ Pork met noodles) moesten maken begon ineens iemand kei hard te gillen.. een MUUIIISS!!.. Waar dan dacht ik? Gelukkig was hij niet meer in t zicht, totdat de volgende begon te gillen.. en even later weer.. bleken er minimaal 7 muizen en 1 enorme rat in de keuken te zijn. Zolang ze maar uit m’n buurt blijven dacht ik.. totdat ik een zeefje uit de bak ging pakken, waarbij ik ook een muis mee omhoog tilde, die nog geen 5 cm bij m’n hand vandaan weg rende! AAA!! Zeefje terug gegooid en niet meer dicht bij die bak durven komen xD
Verder alle keuken spullen maar extra goed schoon gemaakt voordat we het gingen gebruiken.

Na deze hele muizen ervaring (wat hier in Thailand een stuk normaler is dan bij ons in Nederland) was het tijd voor onze tocht naar de historische Ayutthaya. Hier hebben we weer mooie Boeddha beelden gezien en ook hele mooie en vooral oude gebouwen. Een groot deel was nog verwoest door de Tsunami. Verder nog naar de bekende Boeddha gezicht boom geweest. Hiermee wilden we dan ook op de foto, alleen mocht dit alleen als wij ons hoofd lager hadden als het hoofd van de Boeddha. Wat dus inhield dat we bijna op de grond moesten gaan liggen om dat voor elkaar te krijgen. Aan het eind van de middag hadden we wel weer genoeg gezien en gingen we weer op naar huis.

Vrijdag 15-03, Holidays!
Vrijdag was het weer tijd om de koffers in the pakken voor wel geteld 9 dagen vakantie samen met Lili, Laura, en Conny! Rond 19.00 weer de bus ingestapt klaar voor een reis die uiteindelijk in totaal iets van 16/17 uur heeft geduurd!

Zaterdag 16-03, Phuket
In het begin van de middag kwamen we dan eindelijk aan bij ons hostel in Phuket stad. Dit hostel was een van de eerste boutique hostels, een hostel voor de chiquepackers haha. Het zag er dan ook allemaal heel mooi en netjes uit, en super vriendelijk personeel. Even snel opgefrist en dan maar gelijk het strand opzoeken was het idee. Na wat informatie te hebben gekregen over hoe je het beste kan rijden waren we tot de conclusie gekomen dat we met een busje redelijk goedkoop heen en weer gebracht konden worden. We moesten er alleen wel op letten dat het laatste busje om 17.00 zal vertrekken en we die niet moesten missen, aangezien taxi’s daar de hoofdprijs vragen (ongeveer 700 baht i.p.v. 30 met het busje). Aangekomen bij het strand stelde het niet veel voor.. verkeerde strand uitgezocht blijkbaar.. strand lag vol met bootjes die je naar een of ander eiland konden brengen en verder liepen er ook super veel krabben over het zand. Heel chill was het dus ook niet.
Achja, wij netjes al 10 voor 5 daar aan de weg gaan staan voor de bus terug .. wachten… wachten .. hmm.. busje komt zo? Of niet?
Nadat we hadden bedacht dat het busje waarschijnlijk niet meer zou komen zijn we in een motor taxi met zijspan gestapt. Niet een van de veiligste vervoersmiddelen naar mijn idee, maar we hebben het overleefd. Aangekomen in het centrum dachten we wel mooi even naar het hostel terug te kunnen lopen (met behulp van een kaart). We zaten in de goede straat, dat wist ik zeker, konden alleen het hostel niet vinden.. was het nou nog verder lopen? Zijn we er voorbij gelopen? Of moeten we toch nog een keer naar rechts of links? Voorbijgangers gevraagd, maar niemand scheen het hotel te kennen, totdat eindelijk iemand het wist bij een restaurantje. Bleek dus dat we er inderdaad met ons slimme hoofd al voorbij waren gelopen xD

Zondag 17/03, Scooter Tocht
Zondag hadden we toch maar een scooter gehuurd om langs wat strandjes te toeren. Aangezien Lili, Conny en Laura nog nooit op een scooter hadden gereden, er hier links wordt gereden, er bijna geen verkeersregels zijn (of niemand houdt zich er aan), en we de weg niet wisten, was dit nog een heel avontuur. Gelukkig is alles goed afgelopen. We zijn eerst naar Kata Beach gereden.. een heel mooi strand en ook niet al te toeristisch.. hier ook maar even gezwommen en lekker (in de schaduw)gelegen. Daarna weer op de scooter gaan zitten en doorgereden naar het meest bekende strand van Phuket; Patong Beach. Merkte gelijk dat het hier echt een stuk toeristischer was.. wat ik altijd wel jammer vind. Verder wel weer een heel mooi strand! We hadden dan ook besloten maar even te genieten met iets luxer uiteten met uitzicht op t strand, zodat we mooi de zonsondergang konden zien. Na het eten moesten we maar weer op naar ons hostel. Het enige probleem was alleen dat het nu een stuk rustiger op de weg was, auto’s die ons inhaalden en vooral afsneden, was niet de meest prettige ervaring. Toch hebben we ook de terug reis weer met z’n allen overleefd met behulp van een Thai die ons de weg heeft gewezen, aangezien we niet meer wisten waar we waren haha.

Maandag 18/03, Koh Phi Phi
Maandag ochtend zijn we weer vertrokken met de boot naar Koh Phi Phi, ik denk 1 van de bekendste eilanden onder toeristen en backpackers. Toen we op de boot zaten keken we ons ogen al uit.. zo’n mooie omgeving! Eenmaal aangekomen splitsten we ons op.. Conny en Laura zaten namelijk in een ander hotel dan Lili en ik. Met behulp van heel veel mensen zijn we naar ons hotel gelopen.. jaa gelopen.. Koh Phi Phi is een best wel klein eiland waar bijna alles wel te lopen valt. Ons hotel zat direct aan het strand, het strand waar ook vele feesten waren in de avond. De stad waar allemaal restaurantjes, winkeltjes, kroegjes etc.. waren was ook nog geen 5 minuten bij ons vandaag. Perfecte locatie dus! Het enige nadeel van ons hotel was dat we geen airco hadden.. met als gevolg een super warme maar vooral ook vochtige en klamme kamer.. niet heel erg prettig, maar verder was alles helemaal top. Heel grappig was ook dat een aantal andere meiden van de minor in hetzelfde hotel zaten.. gezelligheid dus  Heel eventjes hebben we op het strand gezeten, daarna zijn we het stadje gaan verkennen, waar we ook weer andere meiden van de minor tegen kwamen.
Verder zijn we nog een berg opgelopen waar een viewpoint was!! Vanaf hier kon je mooi heel Koh Phi Phi zien .. super mooi!!
Gezellig met Conny en Lau avondgegeten.. ons vervolgens klaar gemaakt voor de avond.

Bij ons hotel zat ook een bar, waar 1 van de beste vuurshows van Koh Phi Phi zou plaatsvinden. Ergens op een stoeltjes achteraan gaan zitten (omdat de rest al bezet was), en genoten van echt een super goede show!
22.00 was deze show afgelopen, en zijn we doorgelopen naar andere strand clubs.. echt heel gezellig allemaal!!

Dinsdag 19/03, Boottocht
Dinsdag was dan weer een tour en sightseeing dagje. ’S Ochtends 10 uur zijn we in een longtail bootje gestapt die ons een tour zou geven rond heel Koh Phi Phi Don en Koh Phi Phi Lay. De eerste stop was bij monkey beach. Zoals de naam al zegt, hier liepen allemaal apen.. Op het eerste gezicht heel schattig en lief.. tot het moment dat je een verkeerde beweging maakt of ze eten hebben gevonden. Toch wel erg leuk om te zien. Daarna zijn we richting Koh Phi Phi Lay gevaren, waar het wel bekende Maya beach is (uit de film ‘The Beach’). Dit strand was inderdaad erg indrukwekkend! Wit strand en super mooie zee.. omringd met allemaal rotsen en een soort van jungle op t eiland. Het enige nadeel van dit eiland was dat het echt bomvol stond met allemaal toeristen! Dat verpeste voor mij het beeld wel een beetje.. maja je kan niet alles hebben hea ^^
Verder nog gesnorkeld en hele mooie visjes gezien!! Ook zijn we wezen snorkelen bij ‘Shark Point’, op deze plek is de kans heel groot om (ongevaarlijke) haaien te zien! Helaas.. na een kwartier te hebben gezocht naar een haai.. heb ik er niet eens 1 gezien.. 
Een ander hoogte punt van deze tour was Bamboo Island! Dit is echt het meest mooie eiland wat ik heb gezien.. het perfecte plaatje van zon/zee/strand & natuur. Helemaal niet veel toeristen!!
Verder hebben we nog meer dingen gedaan maar dat was waarschijnlijk minder indrukwekkend aangezien ik er nu niet op kan komen. (A)
’S avonds weer heerlijk gegeten en zo ongeveer precies hetzelfde gedaan als de avond ervoor!

Woensdag 20/03, Beach day
Woensdag hebben we eerst, in hoeverre het mogelijk was in de hitte, uitgeslapen.. Daarna hebben we ons ass in het zand geplant. (in de schaduw dat wel, aangezien het gewoon niet uit te houden is in de zon). Zit ik daar lekker een tijdschrift te lezen.. hoor ik ineens een herrie in m’n oor! 2 Kleine Thaise meisjes springen zo bij me op schoot.. gefascineerd door de verschillende nagellakjes die stonden afgebeeld in het tijdschrift. Deze meisjes (6 en 4 jaar) konden natuurlijk amper Engels, dus een heel boeiend gesprek was het niet. Toch kon het meisje van 6 nog wel beter Engels dan de meeste mensen hier in Bangkok! Met haar kon je dus nog beetje vragen naar naam.. leeftijd etc.. dit was dan ook wel grappig. Het andere meisje daarentegen kon volgens mij alleen maar schreeuwen.. t zal t verbazen wat voor geluidsniveau zo’n meisje kan behalen.. haha
Verder nog heel even wezen shoppen .. en verder is de avond, wegens groot succes, weer bijna hetzelfde verlopen als de 2 voorgaande avonden. Het enige verschil dit keer was dat ik het podium op moest tijdens die vuurshow! In eerste instantie vond ik dit heel eng, omdat ik wist dat dat vuur heel dichtbij ging komen, maar heb het zonder brandwonden of afgebrand haar overleefd  Het was eigenlijk ook best grappig.. hoe vaak maak je dat nou mee xD

Donderdag 21/03, Chilling + Krabi
Donderdag was de dag dat we het prachtige en super gezellige Koh Phi Phi moesten inwisselen voor Krabi. Op Krabi zaten we weer in een redelijk hotel, midden in de stad. Verder hebben we eigenlijk niet veel boeiends mee gemaakt deze dag haha xD

Vrijdag 22/03, Krabi
Vrijdag weer vroeg opgestaan om samen met Lili een scooter te huren en zelf maar wat te gaan opzoeken. We hadden bedacht een tour te doen naar een hotspring en de emerald pool. Na meer dan 50 km te hebben gereden kwamen we aan bij de hotspring. Heel mooi midden in de jungle! Het is net alsof je een super warm bad instapt.. maar dan is het midden in de natuur. Het enige jammere hier vond ik wel dat het super druk was! Nee.. niet toeristisch.. maar het stikte gewoon van de Thai.. Daardoor kon ik ook niet echt relaxen en zijn we nog even de natuur gaan verkennen en redelijk snel weer op de scooter gestapt richting de ‘emerald pool’. Ook hier .. de plaatjes zagen er beter uit dan dat het eigenlijk was. Het was wel heel mooi water.. ook weer midden in de jungle, maar het had hetzelfde probleem als de hotspring… Het deed me eigenlijk denken aan een zwembad .. bomvol met schreeuwende kinderen! Gelukkig was dit niet het enige wat er was.. even een stukje verderop was de Blue Pool.. Heel mooi blauw, helder water.. waar je niet in mocht zwemmen xD
Er stonden hier ook een paar mensen bij te klappen… maar waar dat goed voor was ben ik nog steeds niet uit.

Zaterdag 23/03, Railay Beach
Zaterdag, de laatste dag van de vakantie alweer! ’S Middags zouden we alweer met de bus terug gaan.. dus zijn we om half 7 opgestaan, om optijd de boot te kunnen pakken naar Railay Beach.. wat weer een heel mooi strand moest zijn. Eenmaal daar aangekomen was het ook wel erg mooi, alleen naar mijn mening kon het mijn ervaringen op Koh Phi Phi niet verslaan. Na een kort strand dagje weer terug gegaan.. bus in .. en na een reis van 13 uur kwamen we weer thuis aan ;)

Dat was het wel weer zo’n beetje !! Voor meer details: Facebook/Mail/App etc.. haha

Xx vanuit het nu iets te warme Thailand